Aktuelt
Nyheder
Sociale medier
Publikationer
Presse
Sociale medier
Publikationer
Presse
Forebyggelse af ulykker og katastrofer
Tilsyn og rådgivning
Koordination og udvikling af det nationale krisestyringssystem
Transport af farligt gods
Borgerrettet forebyggelse
Beskyttelsesrum og sikringsrum
Brandforebyggelse på virksomheder og institutioner
Forskning, udvikling, analyse og statistik
Uddannelser og kurser
Nukleart beredskab, nuklear sikkerhed, nuklear sikring og sikkerhedskontrol med nukleart materiale
Indsats ved ulykker og katastrofer
Om krisestyring og redningsberedskabet
Vær klar når krisen rammer
Forebyg brand
Vil du arbejde i redningsberedskabet?
Assistance fra Beredskabsstyrelsen
Brandtekniske regler og brandsyn
Uddannelse
Krisestyring og beredskabsplanlægning
Viden, data og dokumentation
Dimensionering og indsats
Forebyggelse i redningsberedskabet
Transport af farligt gods
Brandfarlige virksomheder og oplag
Driftsmæssige brandkrav og brandsyn
Sådan arbejder du med forebyggelse af brand og andre ulykker
Forskning og analyse
Alvorlige ulykker eller hændelser ved læsning, påfyldning, transport eller aflæsning af farligt gods i Danmark skal rapporteres til Beredskabsstyrelsen.
Rapporten skal udarbejdes af læsseren, påfylderen, transportøren og/eller modtageren af det farlige gods. Det fremgår af punkt 1.8.5.1 i ADR-konventionen.
Ulykkesrapporten kaldes også 1.8.5-rapporten og skal senest 1 måned efter ulykken sendes til følgende adresse:
Beredskabsstyrelsen
Att.: Brandforebyggelse
Datavej 16
3460 Birkerød
eller på mail til brs-ktp-bfo@brs.dk.
Regelgrundlaget for dette er bekendtgørelsen om vejtransport af farligt gods. Find link til bekendtgørelsen nederst på siden.
Det er alvorlige ulykker og hændelser
Der skal som udgangspunkt udarbejdes en 1.8.5-rapport i følgende situationer ved transport af farligt gods på vejene i Danmark:
Der er dog en række nærmere kriterier for, hvad der i denne sammenhæng forstås med personskade, materiel skade, miljøskade, udslip af farligt gods og inddragelse af myndigheder. Disse kriterier fremgår af punkt 1.8.5.3 i ADR-konventionen.
Det skal rapporten indeholde
Rapporten skal udarbejdes i henhold til en model i punkt 1.8.5.4 i ADR-konventionen. Find link til at downloade modellen i word-format nederst på siden.
Det skal rapporten bruges til
1.8.5-rapporterne kan blive brugt til at forbedre transportsikkerheden på et mere overordnet plan. Ved at dele erfaringer kan man måske undgå, at den samme ulykke opstår i andre ADR-lande.
Har ulykken en karakter, hvor Beredskabsstyrelsen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at dele informationerne med de øvrige ADR-lande, kan styrelsen sende rapporten til FN-sekretariatet. Informationerne videregives i anonym form, så den involverede virksomhed ikke risikerer at blive ”hængt ud”. Rapporten skal heller ikke bruges til at strafforfølge virksomheder, der har været involveret i ulykker.
På lang sigt skal indsamlingen af viden bruges til at finde ud af, hvor det er relevant at forbedre reglerne.
Alvorlige ulykker i udlandet
Er man kommet ud for en sådan alvorlig ulykke i udlandet, skal det rapporteres til den kompetente myndighed i det land, hvor ulykken er sket. Find frem til myndigheder i øvrige lande via følgende link til FN-Sekretariatets hjemmeside:
Information om kompetente myndigheder i ADR-lande
Supplerende krav om rapportering i regi af sikkerhedsrådgiverordningen
Vær opmærksom på, at 1.8.5-rapporten ikke er det samme som den ulykkes- eller hændelsesrapport, som en sikkerhedsrådgiver skal lave i henhold til sikkerhedsrådgiverbekendtgørelsen. Sikkerhedsrådgiverens rapport er først og fremmest virksomhedens redskab til forbedringer af de interne rutiner, mens 1.8.5-rapporterne er myndighedernes redskab til forbedring af transportsikkerheden på et mere overordnet plan.
Det er dog ikke utænkeligt, at elementer fra sikkerhedsrådgiverens rapport kan bruges i 1.8.5-rapporten.
Ved en ulykke i forbindelse med transport af farligt gods, skal du omgående foretage anmeldelse til 1-1-2, medmindre der er tale om et mindre spild, som de tilstedeværende umiddelbart kan fjerne eller uskadeliggøre.
Ved mange transporter af farligt gods er der krav om at medbringe skriftlige anvisninger (sikkerhedskort). Det fremgår af afsnit 5.4.3 i ADR-konventionen.
Ved en ulykke skal køretøjets mandskab da følge anvisningerne i sikkerhedskortet.
Telefon
Der findes enkelte cookies, som er nødvendige for at hjemmesidens system kan fungere. Ønsker du helt at udelukke muligheden for at der sættes cookies, skal du derfor slå cookies fra i din browser.
Navn : Nødvendige
Udbyder : Systemcookies Episerver
Der findes enkelte cookies, som er nødvendige for at hjemmesidens system kan fungere. Ønsker du helt at udelukke muligheden for at der sættes cookies, skal du derfor slå cookies fra i din browser.
Udløb : Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik : Information om nødvendige cookies
Siteimprove webanalyse-program opsamler en generel besøgsstatistik på vores hjemmeside. Vi har slået IP-anonymisering til. Det betyder, at din IP-adresse slettes med det samme efter den læses. Din IP-adresse kan dermed hverken spores eller genskabes i vores system. Statistikken anvendes udelukkende i opsummeret form, fx til at se hvor mange besøgende vi har, og hvilke sider der er mest besøgte.
Navn : Siteimprove
Udbyder : Siteimprove
Formålet er at følge, hvor mange besøgende vi har, og hvilke sider der er mest besøgte.
Udløb : Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik : Cookiepolitik
Vi bruger dele-funktion til sociale medier og indlejrede feeds, men du skal være opmærksom på, at du teknisk set forlader fmn.dk og er omfattet af det sociale medies datapolitik, når du klikker på en sådan funktion. Feeds og kortelementer vises kun for brugere, der accepterer cookies fra tredjepart.
Navn : Facebook
Udbyder : Facebook
Facebook datapolitik:
Denne politik beskriver de oplysninger, vi behandler for at understøtte Facebook, Instagram, Messenger og andre produkter og funktioner, der tilbydes af Facebook (Facebook-produkter eller produkter). Du kan finde flere værktøjer og oplysninger i Facebook-indstillingerne og Instagram-indstillingerne.
Udløb : Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik : Facebook datapolitik
Navn : Twitter
Udbyder : Twitter
Twitters brug af cookies og lignende teknologier:
Vores tjenester bruger cookies og andre lignende teknologier, såsom pixels eller lokal lagring, til at hjælpe med at give dig en bedre, hurtigere og sikrere oplevelse. Her er nogle af de måder, hvorpå vores tjenester, herunder vores forskellige websteder, SMS, API'er, e-mail-meddelelser, applikationer, knapper, widgets og annoncer, bruger disse teknologier: at logge dig ind på Twitter og Periscope, gemme dine præferencer, tilpasse det indhold, du ser, beskytte mod spam og misbrug og vise dig mere relevante annoncer.
Udløb : Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik : Link til Twitters cookiepolitik
Navn : Google Maps
Udbyder : Google
Googles privatlivspolitik:
Når du bruger vores tjenester, betror du os dine oplysninger. Vi forstår, at det er et stort ansvar og arbejder hårdt på at beskytte dine oplysninger og give dig kontrol over dem.
Denne privatlivspolitik er beregnet som en hjælp til at forstå, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvordan du kan opdatere, administrere, eksportere og slette dine oplysninger.
Læs mere hos udbyderen.
Udløb : Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik : Google privacy policy
Vi bruger cookies til statistik for at forbedre brugervenligheden på hjemmesiden. Oplysningerne er anonyme og bliver ikke koblet til dig som bruger, men det er stadig dit valg, om du vil lade dine data indgå i statistikken.
Læs mere om cookiesNødvendige (vis detaljer)
Intern statistik (vis detaljer)
Tredjeparts (vis detaljer)