Arbejdsopgaver
Forebyggelse af ulykker og katastrofer
Indsats ved ulykker og katastrofer
Om krisestyring og redningsberedskabet
Forebyggelse af ulykker og katastrofer
Tilsyn og rådgivning
Koordination og udvikling af det nationale krisestyringssystem
Transport af farligt gods
Borgerrettet forebyggelse
Beskyttelsesrum og sikringsrum
Brandforebyggelse på virksomheder og institutioner
Forskning, udvikling, analyse og statistik
Uddannelser og kurser
Nukleart beredskab, nuklear sikkerhed, nuklear sikring og sikkerhedskontrol med nukleart materiale
Indsats ved ulykker og katastrofer
Om krisestyring og redningsberedskabet
Vær klar når krisen rammer
Forebyg brand
Vil du arbejde i redningsberedskabet?
Assistance fra Beredskabsstyrelsen
Brandtekniske regler og brandsyn
Uddannelse
Krisestyring og beredskabsplanlægning
Viden, data og dokumentation
Dimensionering og indsats
Forebyggelse i redningsberedskabet
Transport af farligt gods
Brandfarlige virksomheder og oplag
Driftsmæssige brandkrav og brandsyn
Sådan arbejder du med forebyggelse af brand og andre ulykker
Forskning og analyse
Det er den enkelte kommunalbestyrelses ansvar, at det kommunale redningsberedskab er dimensioneret efter forholdene i kommunen.
Foto: Colourbox
I de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har henlagt ansvaret for det kommunale redningsberedskab til en fælles beredskabskommission, er denne ansvarlig for dimensioneringen af det samordnede redningsberedskab.
Redningsberedskabet skal kunne yde en forsvarlig forebyggende, begrænsende og afhjælpende indsats i forbindelse med skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer eller overhængende fare herfor.
Princippet er, at kommunerne skal dimensionere redningsberedskabet ud fra en vurdering af de lokale risici og på baggrund heraf fastlægge dimensioneringen m.v.
I den forbindelse skal kommunens risikoprofil, serviceniveau, organisation, virksomhed, alarmering, dimensionering og materiel beskrives i en plan for det kommunale redningsberedskab. Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1085 af 25. oktober 2019 om risikobaseret dimensionering af det kommunale redningsberedskab - dimensioneringsbekendtgørelsen.
Risikoidentifikation skal kortlægge de risici, der findes i kommunen. Det er en proces, der indeholder:
Konkret udføres identifikationen af risici i kommunen ved at:
Risikoanalysen, der tager udgangspunkt i risikoidentifikationens resultater, skal fastlægge, hvad der kræves, for at redningsberedskabet kan håndtere de identificerede risici.
Risikoanalysen omfatter delanalyser af henholdsvis scenarier og kapaciteter:
Oplægget til serviceniveau er et beslutningsgrundlag til kommunens politikere, som de kan bruge til at fastlægge serviceniveauet for kommunens redningsberedskab.
I oplægget er det redningsberedskabets opgave at informere kommunens politikere om de risici, der findes i kommunen, og redegøre for, hvad redningsberedskabet kan gøre for at håndtere dem.
Redningsberedskabet skal dels gøre rede for kommunens risikoprofil, eksempelvis ved brug af en risikomatrice, dels levere et oplæg til, hvordan redningsberedskabet skal håndtere disse risici ved hjælp af forebyggende og afhjælpende tiltag.
Oplægget skal gøre rede for de forebyggende indsatser, som redningsberedskabet foreslår iværksat. Oplægget skal også rumme forslag til, hvilke udrykningstider redningsberedskabet skal have i kommunen, og hvor ressourcerne, det vil sige brandstationerne, skal placeres.
I forslaget om placeringen af brandstationerne skal der også indgå overvejelser om samarbejde med andre dele af det samlede beredskab, såvel nabokommunernes redningsberedskaber som Beredskabsstyrelsens beredskabscentre.
Når man fastlægger det kommunale redningsberedskabs indsatskapacitet, er det oplagt at vurdere mulighederne for at øge indsatskapaciteten ved at anvende frivillige i løsningen af opgaverne. Det er op til kommunerne at fastlægge, hvilke opgaver inden for beredskabsområdet de frivillige skal løse. Det kan for eksempel dreje sig om at aflaste, supplere eller bistå det lønnede personel ved større indsatser.
I den politiske fastlæggelse af serviceniveauet skal kommunens politikere fastlægge serviceniveauet for redningsberedskabet. Kommunalpolitikerne skal tage stilling til, hvad redningsberedskabet skal kunne klare af risici i kommunen samt hvordan redningsberedskabet bør håndtere de forskellige risici – det vil sige niveauet af indsatskapacitet og forebyggelseskapacitet.
Den praktiske implementering af serviceniveauet er det sidste led i dimensioneringsprocessen. Her omsættes den plan, som er vedtaget af kommunalbestyrelsen, til virkelighed.
Adresse
Telefon
Der findes enkelte cookies, som er nødvendige for at hjemmesidens system kan fungere. Ønsker du helt at udelukke muligheden for at der sættes cookies, skal du derfor slå cookies fra i din browser.
Navn : Nødvendige
Udbyder : Systemcookies Episerver
Der findes enkelte cookies, som er nødvendige for at hjemmesidens system kan fungere. Ønsker du helt at udelukke muligheden for at der sættes cookies, skal du derfor slå cookies fra i din browser.
Udløb : 30 dage
Privatlivs politik : Information om nødvendige cookies
Siteimprove webanalyse-program opsamler en generel besøgsstatistik på vores hjemmeside. Vi har slået IP-anonymisering til. Det betyder, at din IP-adresse slettes med det samme efter den læses. Din IP-adresse kan dermed hverken spores eller genskabes i vores system. Statistikken anvendes udelukkende i opsummeret form, fx til at se hvor mange besøgende vi har, og hvilke sider der er mest besøgte.
Navn : Siteimprove
Udbyder : Siteimprove
Formålet er at følge, hvor mange besøgende vi har, og hvilke sider der er mest besøgte.
Udløb : 30 dage
Privatlivs politik : Cookiepolitik
Vi bruger dele-funktion til sociale medier og indlejrede feeds, men du skal være opmærksom på, at du teknisk set forlader fmn.dk og er omfattet af det sociale medies datapolitik, når du klikker på en sådan funktion. Feeds og kortelementer vises kun for brugere, der accepterer cookies fra tredjepart.
Navn : Facebook
Udbyder : Facebook
Facebook datapolitik:
Denne politik beskriver de oplysninger, vi behandler for at understøtte Facebook, Instagram, Messenger og andre produkter og funktioner, der tilbydes af Facebook (Facebook-produkter eller produkter). Du kan finde flere værktøjer og oplysninger i Facebook-indstillingerne og Instagram-indstillingerne.
Udløb : 30 dage
Privatlivs politik : Facebook datapolitik
Navn : Twitter
Udbyder : Twitter
Twitters brug af cookies og lignende teknologier:
Vores tjenester bruger cookies og andre lignende teknologier, såsom pixels eller lokal lagring, til at hjælpe med at give dig en bedre, hurtigere og sikrere oplevelse. Her er nogle af de måder, hvorpå vores tjenester, herunder vores forskellige websteder, SMS, API'er, e-mail-meddelelser, applikationer, knapper, widgets og annoncer, bruger disse teknologier: at logge dig ind på Twitter og Periscope, gemme dine præferencer, tilpasse det indhold, du ser, beskytte mod spam og misbrug og vise dig mere relevante annoncer.
Udløb : 30 dage
Privatlivs politik : Link til Twitters cookiepolitik
Navn : Google Maps
Udbyder : Google
Googles privatlivspolitik:
Når du bruger vores tjenester, betror du os dine oplysninger. Vi forstår, at det er et stort ansvar og arbejder hårdt på at beskytte dine oplysninger og give dig kontrol over dem.
Denne privatlivspolitik er beregnet som en hjælp til at forstå, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvordan du kan opdatere, administrere, eksportere og slette dine oplysninger.
Læs mere hos udbyderen.
Udløb : 30 dage
Privatlivs politik : Google privacy policy
Vi bruger cookies til statistik for at forbedre brugervenligheden på hjemmesiden. Oplysningerne er anonyme og bliver ikke koblet til dig som bruger, men det er stadig dit valg, om du vil lade dine data indgå i statistikken.
Læs mere om cookiesNødvendige (vis detaljer)
Intern statistik (vis detaljer)
Tredjeparts (vis detaljer)