[Oprindeligt publiceret af Beredskabsstyrelsen]

Alle organisationer, offentlige som private, store som små, kan komme ud for en krise, hvor normale rutiner og ressourcer ikke slår til. Men myndigheder og virksomheder kan gøre meget for, at kriser ikke forværres, trækkes i langdrag eller sætter gang i nye kriser.

Derfor har Beredskabsstyrelsen i tæt samarbejde med de relevante myndigheder udarbejdet ’Retningslinjer for Krisestyring’.

Ambitionen er, at organisationer skal kunne finde inspiration til deres arbejde med at forberede sig på at styre igennem kriser i ’Retningslinjer for Krisestyring’.

Retningslinjerne introducerer læseren for det offentlige krisestyrringssystem, ligesom de beskriver, hvilke principper systemet arbejder efter. For myndigheder, der skal kunne leve op til forpligtelserne i Beredskabsloven, er det nyttigt at kende til de konkrete krisestyringsstrukturer, som myndigheder opererer indenfor. Det er også nyttigt for virksomheder at kende til strukturen, idet der kan opstå større hændelser, hvor virksomheder skal arbejde tæt sammen med de offentlige beredskabsaktører.

Retningslinjerne beskriver derudover 7 centrale principper i krisestyringen:

  • Sektoransvarsprincippet
  • Lighedsprincippet
  • Nærhedsprincippet
  • Samarbejdsprincippet
  • Handlingsprincippet
  • Fleksibilitetsprincippet
  • Retningsprincippet

Du kan læse ’Retningslinjer for Krisestyring’ her.