Nyheder
Publikationer
Sociale medier
Presse
Beredskabsstyrelsen koordinerer og registrerer oplysninger om det samlede redningsberedskabs hændelser og kapaciteter. Data indhentes i redningsberedskabets Online Dataregistrerings- og Indberetningssystem (ODIN) og videreformidles via Redningsberedskabets Statistikbank.
Foto: Colourbox
Når de kommunale redningsberedskaber eller Beredskabsstyrelsen rykker ud til en hændelse, udfylder de efterfølgende en rapport om indsatsen i ODIN – redningsberedskabets Online Dataregistrerings- og INdberetningssystem. Det er blandt andet oplysninger om dato og tidspunkt for alarmering, responstid, hændelsens karakter og selve indsatsen. Data fra disse rapporter udgør grundlaget for statistik og analyse om redningsberedskabet.
Data fra ODIN kan findes i Redningsberedskabets Statistikbank, hvor personer med interesse for redningsberedskabet, herunder de kommunale redningsberedskaber, henter data til forskellige formål. Statistikbanken har været i drift siden 2010. Beredskabsstyrelsen arbejder i 2020/2021 med udvikling af en ny platform for fremstilling af data til relevante brugere.
Beredskabsstyrelsen varetager drift og vedligeholdelse af ODIN og den tilhørende Statistikbank i samarbejde med de kommunale redningsberedskaber og Forsvarets Koncernfælles IT. Vi tilstræber en oppetid på 98% for ODIN og 95% for Statistikbanken.
Hvert år udgiver Beredskabsstyrelsen Redningsberedskabet i tal, en rapport med generel statistik om redningsberedskabets hændelser, indsatser og kapacitet i det forgangne år.
Bedre data giver et bedre redningsberedskab
ODIN-systemet skaber et datagrundlag, som bruges i mange sammenhænge af de kommunale redningsberedskaber, Beredskabsstyrelsen og andre aktører. Data anvendes fx til:
Sådan sikrer vi datakvaliteten
Det enkelte kommunale redningsberedskab eller statslige beredskabscenter kontrollerer datakvaliteten. De har det endelige ansvar for indhold og kvalitet i ODIN-rapporterne. Data videregives til Beredskabsstyrelsen, der gennemfører automatiseret kvalitetskontrol af data hver måned. De enkelte beredskaber har herefter ansvar for at korrigere eventuelle fejl og mangler.
Beredskabsstyrelsen udvikler løbende kontrolmetoder, og samarbejder med de kommunale redningsberedskaber om udvikling af ODIN for at øge datakvaliteten. Det sker bl.a. i brugergrupper, hvor den løbende kvalitetssikring også drøftes. Læs mere om ODIN-brugergrupper.
ODIN skal:
Det er obligatorisk for de kommunale redningsberedskaber at indberette udrykningsaktiviteter til Beredskabsstyrelsen.
Det fremgår af cirkulære 9111 af 3. marts 2015, hvori der også står, hvilke oplysninger skal indberettes.
Den fulde titel er: Cirkulære om elektronisk registrering og indberetning af redningsberedskabets udrykningsaktiviteter.