Nyheder
Publikationer
Sociale medier
Presse
Brandsikker Bolig er et forebyggelseskoncept, som tilbydes til alle landets brandvæsener. Det er et frivilligt og gratis tilbud.
For at sikre den lokale implementering af Brandsikker Bolig, står det kommunale brandvæsen i spidsen for forankringen. Brandvæsenet går forrest og i samarbejde med hjemmeplejen og social- og sundhedsområdet eller andre relevante aktører findes frem til de borgere, der skønnes at have mest brug for et brandforebyggende hjemmebesøg.
Sådan kommer du i gang med Brandsikker Bolig
Brandsikker Bolig indebærer et tæt samarbejde mellem brandvæsen og som udgangspunkt hjemmeplejen i kommunen, hvorfor de involverede parter inden opstart bør aftale de eksakte præmisser for hvordan projektet skal forløbe lokalt. Brandvæsenet kan dog også samarbejde med andre aktører og frivillige, der færdes i eller er tilknyttet borgere inden for målgruppens hjem, eksempelvis sociale viceværter, hjælpemiddelsmedarbejdere, besøgsvenner eller skorstensfejere. Det skrevne eksempel på en fremgangsmåde nedenfor tager udgangspunkt i et samarbejde med den kommunale hjemmepleje.
Opsøgende kontakt
Start med at tage kontakt til den kommunale hjemmeplejes ledende medarbejdere for at aftale et møde, hvor I som brandvæsen kan fortælle om konceptet, de lokale udfordringer og hvad I kan gøre for sammen at knække kurven for dødsbrande. I kan i denne proces anvende brevskabelonen ”Indbydelsesbrev”, som en måde at få startet en dialog på.
Introduktionsmøde
Hold et introduktionsmøde med de ledende medarbejdere i den kommunale hjemmepleje, hvor I kan fortælle om konceptet og dets formål. Her kan I anvende PowerPoint-skabelonen, som indeholder billeder og grafik, der er gennemgående for Brandsikker Bolig-konceptet.
Medbring A5-foldere til hjemmeplejen, som kan uddeles efter endt præsentation, A3-plakater til ophæng hos hjemmeplejen, brandskemaet (screeningsværktøjet), som I bør gennemgå på mødet, samt roll-up.
Sørg for at få talt om, hvad der skal til for, at I kan samarbejde om Brandsikker Bolig i jeres kommune. Erfaringerne viser desuden, at det kan være vigtigt at følge op efter de indledende snakke for at få etableret et samarbejde.
Informationsmøder
Når I er blevet enige om at samarbejde om Brandsikker Bolig, kan I lægge ud med at afholde et informationsmøde for medarbejderne, hvor I introducerer til konceptet samt formålet med og anvendelsen af brandskemaet (screeningsværktøjet). Medbring roll-up, A5-foldere, A3-plakater og brandskemaet.
Brandskemaet
Brandskemaet skal udfyldes af hjemmeplejens medarbejdere sammen med borgeren, og skal hjælpe til at brandvæsenet får indsigt i, om den pågældende borger har brug for hjælp til at brandsikre sit hjem. Borgeren skal i den proces informeres om, at det er et frivilligt tilbud og at borgeren skal give tilladelse til, at både screeningen og det brandforebyggende hjemmebesøg kan blive gennemført.
Det er vigtigt, at I har aftalt en helt klar proces for, hvordan hjemmeplejen overleverer brandskemaerne til brandvæsenet samt hvordan informationerne behandles, anvendes og opbevares.
I den henseende skal Beredskabsstyrelsen for god ordens skyld gøre opmærksom på, at den kommunale hjemmepleje og brandvæsenet hver især er ansvarlige for at sikre overholdelse af gældende regler på databeskyttelsesområdet vedrørende indsamling, registrering, behandling, videregivelse og opbevaring m.m. af personoplysninger i forbindelse med det brandforebyggende arbejde.
Når brandvæsenet modtager de udfyldte brandskemaer og henvendelser fra hjemmeplejen vedrørende brandforebyggende hjemmebesøg, tager brandvæsenet kontakt til den hjemmeplejer, der har udført screeningen med henblik på at aftale, hvornår brandvæsenet kan komme med hjemmeplejeren ud til borgeren for at foretage det brandforebyggende hjemmebesøg.
Brandforebyggende hjemmebesøg
På det brandforebyggende hjemmebesøg medbringer brandmanden/inspektøren blokken med tjeklister til brandforebyggende hjemmebesøg. Listen indeholder vejledning og opmærksomhedspunkter til at foretage brandforebyggende hjemmebesøg.
Også her skal brandvæsenet være opmærksom på håndteringen af persondata og Beredskabsstyrelsen skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at brandvæsenet er ansvarligt for at sikre overholdelse af gældende regler på databeskyttelsesområdet vedrørende indsamling, registrering, behandling, videregivelse og opbevaring m.m. af personoplysninger i forbindelse med det brandforebyggende arbejde.
Under det brandforebyggende hjemmebesøg rådgiver brandvæsenet om brandsikkerheden i hjemmet og hvordan denne eventuelt kan forbedres. Brandvæsenet kan her tilbyde at opsætte en røgalarm med 10 års-batteri.
I nogle tilfælde vil en almindelig røgalarm ikke være tilstrækkelig eller den rette løsning. Visse udsatte borgere har behov for yderligere tiltag, for at mindske risikoen for at komme til skade i en brand - se eksempler på hjælpemidler her.
Brandvæsenet kan her komme med deres anbefaling og det vil herefter være op til borgeren og kommunen at beslutte hvilke tiltag, der skal iværksættes for at optimere brandsikkerheden.
I Danmark omkommer 50-80 personer i forbindelse med brand hvert år. Risikoen for at komme til skade eller omkomme stiger med alderen og er særlig stor for de mest udsatte og sårbare borgere. Det har fået Beredskabsstyrelsen, TrygFonden, Kommunernes Landsforening og Danske Beredskaber til at gå sammen om Brandsikker Bolig. Initiativet udspringer af et ønske om at nedbringe antallet af dødsbrande og skabe et bedre sikkerhedsnet for mennesker, der har svært ved at tage vare på deres egen brandsikkerhed.