Myndighederne har flere forskellige måder at varsle på - både via sirener, radio, tv, app, hjemmesider og sociale medier

 

Ved større ulykker eller katastrofer advarer myndighederne borgerne via mange forskellige kanaler, og alt efter krisens karakter kan flere eller færre kanaler tages i brug.

Når myndighederne skal advare befolkning, så sker der ofte gennem egne hjemmesider, sociale medier og og pressen. 

I særligt alvorlige tilfælde kan myndighederne udsende beredskabsmeddelelser til offentligheden i medfør af varslingsbekendtgørelsen og varslingsaftalen, evt. kombineret med sirenevarsling i et større eller mindre område. I sådanne situationer er Danmarks Radio og TV 2 forpligtet til at viderebringe informationen fra myndighederne hurtigst muligt.

Rigspolitiet har ansvaret for at udsende beredskabsmeddelelser fra myndighederne, og myndighederne på skadesstedet afgør, om sirenerne skal tages i brug. Beredskabsstyrelsen har ansvaret for at drive sirenevarslingssystemet. Styrelsen har herudover udviklet app'en Mobilvarsling, der kan advare brugerne ved større ulykker og katastrofer. 

Sidst opdateret 25. maj, 2020 - Kl. 13.23

Nødvendige (vis detaljer)

  • Systemcookies Episerver

Intern statistik (vis detaljer)

  • Siteimprove

Tredjeparts (vis detaljer)

  • Facebook
  • Twitter
  • Google