Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 
Hjælp til selvhjælp 
Tænk før du deler
 

Tænk før du deler - sociale medier under kriser 

Sociale medier kan være en god kilde til information, men man skal holde tungen lige i munden. Her er en række gode råd til at navigere på sociale medier under en krisesituation.


  • Tænk dig om. Ved store hændelser flyver der mange informationer rundt på de sociale medier. Noget af den information kan være gavnlig – andet ikke. Når rigtig mange siger noget på samme tid, kan vigtige informationer drukne i larmen. Tænk dig derfor om, når du skriver. Hjælper dit indlæg med fx at skabe et overblik eller udtrykke medfølelse? Eller forvirrer det?
  • Skab overblik. Du kan være med til at give andre et bedre overblik over eksempelvis en større oversvømmelse eller væltede træer efter en storm, hvis du deler billeder eller tekst og angiver, hvor billedet er taget. Vær dog meget opmærksom på kun at dele information og billeder, der ikke skader andre eller myndighedernes arbejde
  • Brug hashtags. Hvis dit opslag kan være nyttigt for f.eks. at give andre overblik over situationen, så benyt de hashtags, som er oplagte, eller som andre bruger. På den måde vil dit indlæg på sociale medier blive lettere at finde for andre. Undgå på den anden side at ’støje’ ved at bruge hashtags til opslag, som ikke er relevante i emnekategorien
  • Del billeder med omtanke. Er folk kommet til skade omkring dig, så lad være med at tage billeder af dem. På den måde skåner du eventuelle pårørende for at opdage tilskadekomne slægtninge på sociale medier. Undlad i det hele taget at tage og dele billeder af folk, som kan genkendes, uden deres samtykke
  • Del bekræftet info, bekæmp rygter. Vær kildekritisk, inden du videreformidler, deler eller liker indhold i forbindelse med ulykker og katastrofer. Kommer informationen fra et troværdigt sted? Er der andre, som uafhængigt siger det samme, er der en myndighed bag informationen? Ser du noget på sociale medier, som ikke er sandt, så stil gerne kritiske spørgsmål, men lad være med at videreformidle det. På den måde gør du det nemmere at skelne brugbar information fra rygter

 

 

Klik på billedet og se en større version af infografikken

Sidst opdateret 23-06-2017 - kl. 12:24

Kontakt

  • Center for Krisekommunikation
    4590 6000 (omstilling)
    kom@brs.dk